IPRED och medeltida affärsmodeller

Redan på medeltiden förstod man den betalningsmodell som skulle fungera idag…

På 1100-talet kunde man gå till den lokala krogen, tavernan, och lyssna på ”gratis” musik. Här var det inget inträde eller betalning per låt eller ”lyssning” som gällde utan musiken var helt kostnadsfri. Artisten fick ändå sin betalning genom krogägaren (sponsring) och krogägaren fick i sin tur in motsvarande belopp genom ökad försäljning av mat o dryck. Samma modell används än idag på en del krogar i vårt moderna samhälle, och även affärsmodellen för musikfestivaler härstammar från samma idé. Du betalar aldrig för de enskilda låtarna, eller kanske inte ens specifika artister, utan du betalar för möjligheten att lyssna på musik.

Och den modellen skulle även fungera utmärkt idag för digital distribution av musik. Du betalar för tillgången till musik men behöver inte i förväg välja vilka specifika låtar och/eller artister du vill lyssna på. Visst kan jag medge vissa brister i den någon enkla modellen, men det kanske man får leva med för det måste ju vara bättre att få betalt för en större mängd musik snarare än att specifika låtar säljer fler än andra.

Men det finns också metoder för att bättre ge artisterna en skälig ersättning motsvarande deras popularitet. Det kan i första hand hanteras av att ersättningen uppgår till en motsvarande del av hur många sekunder/bytes/antal låtar som spelats av den artisten i förhållande till det totala lyssnandet. Modellen kan sedan kompletteras med betalning när man vill köpa loss låtar och album från den nätbaserade versionen för att kunna lagra lokalt på datorn (garanterad tillgång när man är utan internet), för att flytta över på den portabla musikspelaren eller för att kunna bränna en CD-skiva. Då får artisterna både löpande betalt för nyttjandet, i någon mening liknande affärsmodellen som STIM tillämpar för radio o dyl, samtidigt som artisterna kan sälja enskilda låtar och få direkt avkastning. En så kallad ”win win”-situation alltså.

Som grädde på artistmoset skulle det här både jämna ut balansen mellan etablerade artsister och nya lovande talanger samtidigt som många artister skulle nå samma stora spridning som illegal delning av musik faktiskt står för. Fast lagligt! Och i ärlighetens namn kan jag påstå att hade det inte varit för möjligheten av byta låtar med mina vänner hade mitt musikutbud endast bestått av en liten o smal genre med musik. Många av de artister jag lyssnar på idag hade aldrig fått en chans helt enkelt. Så i mitt fall ska artisterna till den musik jag köpt tacka den illegala spridningen för att jag faktiskt betalat för deras musik genom CD-skivor, DVD-filmer och inte minst konserter!

Något som också bör tas i beaktande är att dagens konstanta tillgång till mängder av musik har förändrat vårt förhållande gentemot låtar och artister. En av dessa bieffekter tror jag personligen är att intresset för konserter, andra evenemang och andra artiklar kring artister blir mer intressant än förr. Så det artisterna inte drar in på låtar och album tar de igen på konserter, t-shirts och DVD-filmer… precis om uttrycket ’Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen’ säger!

Illegal fildelning av musik är dagens motsvarighet till radio och kasettband på 80-talet och är här för att stanna! Tills nästa generation teknik och affärsmodell ersätter den!!

4 comments

  1. Helena · April 16, 2009

    Inga lager, inga maskiner för att bränna skivor, inga tryckerier för att trycka omslag, inga butiker som säljer dem.
    Bekvämt för oss att bara ladda ner och njuta utan att behöva förflytta oss från hemmets vrå, men det finns en baksida med det också.
    Inga butiker eller tryckerier innebär mindre jobb, att inte gå in i en butik innebär att man får mindre mänsklig kontakt.
    Men bekvämt är det…

    Like

    • Leakim Nevel · April 16, 2009

      Det är förvisso sant. I det långa perspektivet kanske personliga butiker försvinner, men under en överskådlig framtid är ju den digitala distrubitionen bara ett alternativ till traditionella sätt att handla musik på. Och även om det försvinner jobb på vissa områden så tillkommer det nya jobb på andra istället. Utvecklingen är inte heller helt olik den under industrialisationen då många jobb försvann till följd av automatiserade tillverkningsprocesser. De kreativa och företagsamma hittar alltid en väg att gå! Och människor som är oförmögna att förändra sig ska inte få hindra mänsklighetens utveckling.

      Like

  2. krinea · July 14, 2009

    Du skriver otroligt mycket här måste jag säga

    Like

    • Leakim Nevel · July 14, 2009

      Haha, nä det har inte blivit så mycket här senaste tiden. Men jag skriver bara när jag har något jag vill skriva… det är ingen dag-för-dag-bok 🙂

      Like

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s