Spotify och kampen mot fildelning!

Eller kanske borde jag snarare säga för fildelning och mot skivbolagens föråldrade affärsmodell. Allt fler tjänster vi köper bygger på en affärsmodell där vi betalar inom ett spann eller en fast avgift för en visst tjänst och det blir allt mer sällan vi betalar direkt för varje enhet vi utnyttjar. Emellanåt finns det ett nyttjandetak för att inte fullständigt urholka affärsmodellen men allt som oftast är det någon form av “flat rate”, fast pris, som tillämpas. Exempelvis gäller det SMS, MMS, e-post, bredband, telefoni, mobil datatrafik och på senare tid har det vuxit fram nya kreativa lösningar som Lovefilm där du får hyra obegränsat antal filmer för 149 kr. Och nu senast är det min egen favorit Spotify!

Så hur kan man då tjäna pengar på dessa tjänster som går från att först exemplar styckevis till att börja sälja obegränsat antal produkter till ett fast pris. Det är ju lätt att tänka sig att om man kunde köpa en liter, tre liter eller tio liter mjölk i matbutiken för endast 10 kr så skulle väldigt många köpa tio liter snarare än en liter varpå butiken snabbt skulle förlora stora mängder pengar. I fallet med digitala tjänster fungerar det aningen anorlunda eftersom varje unikt exemplar är i stort sett gratis att producera.

Men det finns ett sätt för leverantörerna av dessa tjänster lite mer pengar – att erbjuda något extra! Och ett sådant mervärde har jag nu hittat i Spotify. Närmare bestämt i möjligheten att tidigare än andra få möjlighet att lyssna på en kommande album. Men bara om du är betalande premium-medlen. Personligen tycker jag det är toppen. Nu kan vi bara hoppas att fler följer och erbjuder samma betalningsmodell där “premium” kostar mer och där vanligt nyttjande är gratis eller tillgängligt till en lägre kostnad.

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att det går att ta betalt för den här typen av tjänster. Det går också bra att ta extra betalt för en mer engagerad, men då begränsad, skara människor. Att det går att tjäna pengar är trots allt vad som slutligen avgör om erbjudandet blir hållbart och tjänsten beständig i det långa loppet.

Må Spotify leva länge och hoppas vi får se många fler liknande tjänster i dess kölvatten.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s